Kina 2014
Grethes resumé
|
Rejsen
til Kina, 3. november til 11. november 2014.
Changhai – Højhastighedstog 1000 km – Yangtze cruise 600
km - Chongquing
Vi
ankom kl. 8 om morgenen til Shanghai efter en lang 12 timers flyrejse med
stop i Helsinki. Gruppen på 18 mennesker (Knud-Erik, Kirsten, 2xJytte,
2xArne, Hans, Mette, Grethe, Svend-Erik, Lotte, Torben, Niels, Lisbeth, Bente,
- jo - jo - gode gamle danske navne) havde allerede hilst på hinanden
i Kastrup, så vi ventede pænt sammen på vores guide. Der
kom først en kinesisk guide, der talte engelsk, og så kom guiden,
Li, der talte dansk. Li var også kineser, men havde tilbragt 14 år
i Danmark efter at have været med på den himmelske fredsplads.
Nu bor han i Beijing, og er kun blevet kontaktet et par gange af de kinesiske
myndigheder, der spørger, hvad han laver. Men så længe
han holder sig fra politik, har han ingen problemer. Han har været tilbage
i Kina i ca. 10 år.
Ud i bussen, af sted til byen. Lufthavnen er ny og motorvejene i 4 etager
er nye. Langs det gule gelænder var der hængt blomsterkasser op
med roser og det varede ved i flere kilometer. Fornemt.
Første stop var en skyskraber, som der er 119 af i Shanghai, fik vi
fortalt. Der var et hav af højhuse, faktisk så man meget lidt
andet end højhuse i tætte klynger. Vi skulle op i toppen af Jin
Mao bygningen med en elevator, som tog ca. 40 sekunder om at nå de 89
etager op.
Uha, jeg hader elevatorer og højder, men tog mig sammen. Hele flokken kunne være i elevatoren (tag dig sammen, hold vejret!) og man mærkede meget lidt til opstigningen. Tak for en udsigt.
På skyskraberen ved siden af hang vinduespudserne i en kasse i samme højde (Li: det højest betalte job i Kina, hø, hø) og midt i bygningen kunne man se ned gennem verdens højeste hotelfoyer. Der kiggede Pii og jeg kun én gang. Det svimlede.
Shanghai
ville bygge verdens højeste skyskraber, men Dubai får æren.
Li fortalte, at de fleste af højhusene på den side af floden
var bygget indenfor de sidste 10-15 år, og at man sagde, at Kinas nationalfugl
var byggekranen. Og ja, det var alt sammen nyt, meget stadig under opbygning.
Der var selvfølgelig souvenir butikker deroppe, så Pii købte
sin første kasket.
Ned igen
og ud i bussen.
Over floden og ind i en gammel bydel, med smalle gader/stræder og masser af boder.
Husene havde 2 etager, hvor stueetagen blev brugt til forretning og så boede man ovenpå og bagved. Der var ikke indlagt vand eller afløb i husene, så der var vaskekummer i gaden. (hvad man gjorde ved toiletaffald, vides ikke helt).
Og elektrikeren blev fascineret.
Jeg blev shanghai’et (ha, ha) af et gadekøkken og fik to pinde med blæksprutter, der lige blev krydret og stegt på panden. De smagte fint. 10 yan (ca. 10 kroner).
Vi gik gennem flere stræder og pladser, alle med lave huse, man havde helt glemt den nye bydel med skyskrabere. Men mellem de gamle huse dukkede de dog frem indimellem i baggrunden.
Vi skulle spise frokost på en restaurant i den gamle bydel.
Vi fik
et traditionelt kinesisk måltid, med mange forskellige retter på
en rund plade, der kunne dreje rundt, i midten af det runde bord. Jeg husker
allerede ikke hvad vi fik, men det smagte godt og med pindene fik vi skovlet
nok ind til at blive mætte.
Op i bussen, ned til havnen, om bord på en havneturistbåd og op og ned ad floden.
En biflod til Yangtze løber igennem Shanghai. På den ene side er de nye høje skyskrabere og på den anden side lidt lavere huse, med nogle tidligere engelske regeringsbygninger og ambassader i 5-10 etager samt den førnævnte gamle bydel. Meeen, der er rigtig mange højhuse også.
Op i bussen, og ind til gågaden, hvor vi fik en halv time til fri leg. Pii og jeg satte os i skyggen af nogle træer på en plads, det var over 20 grader varmt, og jeg havde kun efterårs tøj med og vi var stadig i rejsetøjet. Vi flyttede til en åben cafe og så på strøget. Her kom tiggere, som var meget nærgående.
Strøget lignede enhver anden strøggade, med butikker og reklamer. Der var en scene opstillet, og det lignede generalprøve på optagelse til x-faktor. Der var sangere og andre optrædende, og en fiks speaker.
Ind i bussen igen.
Endelig til hotellet. Mange på holdet skulle til akrobatik-show og måtte sluge maden, men heldigvis havde vi ikke meldt os til det, så vi kunne komme op på værelset, et rygerværelse (jubiii), og Pii kunne koble sig på wifi.
2. dag i Kina, onsdag 5. november.
Der var
stor morgenbuffet i vestlig stil. Brød, æg, toastbrød,
syltetøj, smør, ingen ost. Pak kufferterne og så ud i
bussen igen. Vi kørte ud af byen, bortset fra, at der var by hele tide,
men husene blev lavere. Ja, der var træer langs vejene efterhånden,
men bilerne var stadig store og nye. Li fortalte at bilerne ikke var så
dyre, men nummerpladerne var. Man kunne vente længe på at få
en nummerplade og de blev handlet flittigt til dyre penge. En måde at
begrænse antallet af biler på.
Vi kørte ud til en kanalby. Zhujiahiao. Busserne lossede gæster
af, flest kinesere, faktisk så vi få vesterlinge (langnæser,
som Li sagde de kalder os), og så gik Li foran med et dansk flag på
en pind, så vi kunne finde ham. Vi havde også en kinesisk guide,
Angelica, med. Hun gik bagest. Det var et flot kvarter, med kanaler og butikker
på hver side.
Efter at have vandret rundt i gaderne ved kanalerne i lang tid, ud og ind, op over broer, højre og venstre, fik vi 20 minutter til at shoppe i butikkerne, vi skulle bare være ved restauranten henne ad strædet, bro og stort kryds og så lå restauranten der. Ok. Der var rigtig meget at se på, kinesiske kimonoer, kjoler, dyner, fisk i bassinner, krabber i baljer, og et par sjove leggings til Sille måtte der købes, og Pii skulle have en kasket…..
…..hov
er vi ikke for langt nu, hvor skal vi hen???? Vi var blevet væk fra
dem alle, undtagen gamle Arne, der hang på os uden at vi vidste det.
Pii løb frem og tilbage, panik, vi ville aldrig kunne finde ud af byen
igen og ingen talte engelsk. Vi vidste ikke hvad restauranten hed, vi havde
ikke telefonnummer til Li, så vi besluttede at gå tilbage til
der, hvor vi var skiltes. Det kunne vi dog genkende. Pii blev sendt ud endnu
engang, men efter 10 min. kom han tilbage uden at have fundet nogen. Rådslagning,
de måtte da komme efter os….. vi bliver her 10 min. Så gik
jeg lidt til siden og kiggede ned af strædet, og langt nede i menneskehoben
så jeg Angelica’s runde ansigt, og råbte og piftede. Pyha.
Så kom vi til restauranten og Li blev bedt om et telefonnummer.
Rundt bord med rund skive i midten og mange retter. God mad, tror jeg.
Tilbage med en kanalbåd og op i bussen.
Ud at køre igen. Hen til Den Ydmyge Administrators Have, der er en gammel have, med små huse og pavilloner mellem stensætninger og vand, træer og blomster. (minder om en japansk have, men den skulle være en traditionel kinesisk have)
Vi så
udstilling af utrolig flot silkebroderier og jeg måtte lige købe
et lille broderi (120 yan/kr), selvom der ikke var tid til det og jeg fik
skæld ud; de var vist bange for, at vi for vild igen.
Da haven blev brugt i 1500-tallet, var der nok i alt 100 familiemedlemmer
og ansatte, der brugte haven. Der var afdelinger for møerne og deres
tjenere, og mange andre specielle afdelinger dedikeret til særlige handlinger
fx oplæsning af poesi, koncerter, tænkerum, lærum mm.
Op i bussen, videre. Kinesiske gadelamper.
Hen til et silkespinderi. Vi så silkelarverne, levende, var det morbærtræer de levede på? en speciel art i hvert fald, der ikke kunne trives i DK. Larverne får tyndskid af friske morbærblade, men når de er lidt tørre, er det ok. Er de ikke søde de larver? De er nok 5 cm lange, og så er de bløde.
Vi gik hurtigt gennem spinderiet og ud i butikken, der nærmest virkede større end fabrikken. Øv silketøj er dyrt. En kort kimono kostede 900 yan/kr.
Op i bussen, videre.
Vi nåede
hotellet (også rygeværelse her) og efter fællesspisning
gik vi ud i byen. Nu var det mørkt, og vi skulle finde noget mad at
tage med på toget. Det lykkedes at finde et supermarked på første
sal i et indkøbscenter, der lignede ethvert center vi kender. Da vi
kom op af det rullende fortov, kom den underlige lugt os i møde. Lugten
havde vi mødt før, den var stærk og kvalm. Formentlig
kom den fra delikatesse-afdelingen, hvor der lå hønsefødder,
glaserede grisetryner, grisefødder, griseører, tørrede
fisk og mange andre lækre ting.
Supermarkedet var kæmpe stort med lange rækker af flere meter
høje hylder. Der var alt, hvad hjertet kunne begære, chips, øl,
vand, vin, papirvarer. Vi fandt noget hvidt brød og i kølediskene
det eneste ost, der var, smelteost i skiver og plastic, samt skiver af skinkerulle.
Der var masser af røgede og tørrede pølser, så
udover at ost og leverpostej ikke fandtes, var der alt.
Vi kunne ikke finde udgangen, men med hjælp fra en sød kinesisk
dame fandt vi ud af, at man skulle en etage op og gennem mange hylderækker
af isenkram og tøj, før vi nåede udgangen. (ligesom i
Ikea herhjemme!)
I seng og op kl. 05.
3. dag
i Kina, torsdag 6. november.
Afsted, op i bussen, ud til banegården, indprentninger i bussen: al
bagage skal sikkerhedstjekkes, man må absolut ikke ryge på banegården
eller i toget (jeg var den eneste ryger på holdet!!!), toget holder
kun i 2 minutter, så vi må hjælpes ad med at få kufferterne
ind så hurtigt som muligt. Nogle må hjælpe de gamle. Knud-Erik
er 84, hans kone Jytte er 80 og gamle Arne 79. Resten af os er mellem 55 og
71. Det grå guld bruger penge. Vi får at vide, at vi har en 8
timer lang togtur, vi havde forventet 4-5 timer. Åh nej 8 timer!
Man må ikke komme ned på perronen før tid, men vi får
lov at gå uden om billetkontrollen og må gå ned på
perronen lidt før alle de andre. Altså kineserne.
Der er numre på perronen, hvor vognene stopper og vi stiller os parat.
Præcist ankommer toget, vi skynder os ind, vi er heldigvis ikke med
gruppen, da der ikke var plads i deres vogn, så vi kommer hurtigt ind.
Af sted, ja de 2 minutter holdt.
Toget er super moderne og meget behageligt. Stolene polstrede og der er plads
til benene.
1000 km
skal vi køre. 250 kilometer i timen som tophastighed, og vi når
hurtigt derop. Da vi er udenfor byen, er der fladt landskab så langt
øjet rækker, rismarker med vandingskanaler og ind imellem er
der fiskedamme. Om der er rejer, krebs eller fisk i dammene ved vi ikke. Li
sidder sammen med de andre, så vi kan ikke spørge og er behageligt
fri for hans fortællinger. Små stenhuse står mellem markerne,
men det er ikke beboelse, men blot arbejdshuse. Der ses også beboelseshuse,
der er betonskotøjsæsker, alt sammen ikke mere end 30 år
+/-. Da jeg spørger Li, hvorfor alt er relativt nyt, siger han, at
det gamle er revet ned, men svarer ikke på hvorfor, trækker bare
på skuldrene. Vi stopper ved større byer, alle med masser af
højhuse. I 4 timer er landskabet stort set det samme. Fladt. Der begynder
at komme bakker, hvor der dyrkes majs og vi ser masser af bambus.
Ved 15 tiden ankommer vi til endestationen Yichang. Op i bussen, af sted til
en lille landsby. Her er der bakket og der dyrkes mandariner, appelsiner og
pomerol. Kæmpe pomeroller hænger på store træer, og
langs vejen er der huse med bunker af mandariner på pladsen foran huset,
og boder og små lastbiler fyldes med frugt.
Vi kører ind i en kløft og vejen snor sig mellem klipper ind
til en lille landsby. Her går vi lidt rundt mellem markerne, hvor der
dyrkes yams, hønsene vader rundt alle vegne og et æsel jokker
ved siden af os. Den vil vist hjem.
Vi spiser aftensmad på en familierestaurant. Suppe med hønsefødder i, øh, nej tak, marineret svinekød, bønner, yams, ris, kogte lotusrødder, grisetryne mm.
Op i bussen igen, køre en times tid og så til Yangtze-floden og skibet. Endelig skal vi være flere nætter i det samme værelse.
Vi får
alle værelser på 4. sal, og vi skal spise alle måltider
på 6. sal. Kineserne spiser på 2. sal.
Værelset er stort og flot og der er panoramavindue og balkon. Fornemt.
Jeg må gerne ryge på balkonen.
Li vil have at vi skal mødes efter en halv time, for at vise skibet, men vi gider ikke, vi kan vel også selv finde rundt.
Pii prøver at få forbindelse med wifi. Han finder ud af, at der er kontakt på 5. sal i bar- og opvisnings-salen. Så han er tit at finde der.
Vi sejler ikke om natten.
4. dag i Kina, fredag 7. november.
Hvis man tror, man bare skal sidde på balkonen og se verden passere forbi, må man tro om. Vi lagde fra tidligt, og nåede efter kort tid til den store dæmning. Stor buffet til morgenmad, varmt og koldt. Så skal alle mand af borde. Vi skal stille på 2. sal under Dagama-skiltet, og der er stor trængsel i hallen, da alle på skibet mødes der. Vi bliver ledt ud i hold og får et skilt om maven. Busserne holder i rækker, og vi bliver kørt op til et center, med en model af dæmningen, og guider med megafoner råber i munden på hinanden.
Vi går af mange trapper op og får et udkig over den meget store dæmning.
Ned igen, op i bussen, så bliver vi sat af, og nu går det løs, med spidsrod gennem alle boderne. Look, come her, look, hallooo, look,
Tilbage
på skibet er der frokost, dejlig buffet, vi spiser alt det lækre.
Der er ikke pinde, men kniv og gaffel på det runde spisebord. Vi er
jo langnæser alle sammen.
Vi ligger stille og venter på clearing til at gå i sluserne. Først
hen ad aften, nærmer vi os sluserne. Der er 5 i alt, lige efter hinanden.
Hold da op, hvor er de store. Der kan komme 3 slæbebåde og et
cruiseskib ind i slusen. 2 skibe ved siden af hinanden.
Det er rigtig spændende at se på. Portene er enorme. Det tog ca. 10 minutter at få løftet skibene. Det var genialt lavet, for der var nærmest ingen uro i vandet. Til gengæld tog det over en halv time at bugsere skibene ind i den næste sluse. Vi var på dækket hele aftenen og ved 23.30 tiden åbnede de sidste sluser sig, og vi var ude i søen, og så fuld fart op ad Yangtze hele natten. Han overhaler alle prammene og de andre mindre cruise-skibe.
5. dag i Kina, lørdag 8. november.
Vi har lagt til ved en mindre by, der er starten på de berømte Tre Kløfter. Vi skal ud at sejle i en mindre båd op i den første kløft, Xiling-kløften.
Ja, det
er en mindre by, selvom der er fyldt med højhuse. Alt er nyt, for efter
at dæmningen var lavet, blev vandstanden hævet 150-170 meter,
så beboelse er flyttet over vandlinjen.
Den mindre båd lagde sig op af vores, og så er det ned at mødes
på 2. sal igen.
Kløften er kendt for at være smal og høj, og huse kister
fra en meget gammel kultur i området. Kisterne blev hængt op i
spalter i klipperne, og det lykkedes faktisk at se nogle, med lidt træning
og vejledning.
Nogle kister var blevet flyttet inden vandstanden blev hævet, og var
nu på museum.
Tilbage
på vores skib og buffet-frokost.
Så skulle der sejles, og vi blev kaldt på top-dækket, for
nu sejlede vi ind i de to andre kløfter.
Alle mand på dæk, og der står vi så og kigger op til
højre og venstre, alt efter hvad der bliver udpeget i højtalerne.
Man kan næsten få frit udsyn mellem alle de andre. Flot er det.
Og indimellem er der gamle (måske nybyggede templer).
Efter nogle
timer, flader landskabet lidt ud, men der er stadig klipper, dog ikke så
høje og stejle.
Om aftenen er der revy i det store rum på dæk 5, hvor personalet
optræder med kinesiske numre: løven, dansepiger med graciøse
bevægelser og tryllekunst.
6. dag i Kina, søndag 9. november.
Der lægges til i Feng Du, hvor vi skal se spøgelsesbyen. Alle mand fra borde.
Som den anden gang vi gik fra borde, skal man gå spidsrod mellem boder, der er opstillet lige efter man er gået fra borde og ad den vej man uundgåeligt skal. Hallooo, look here, come back to me, Halloo, det er svært at gå forbi, og der er mange ting, tøj, tørklæder i mange farver, hatte, ja Pii skal da have en, we come back, remember me, looook, det er spraglet og farverigt, og vi skal aldrig give prisen, men måske en tredjedel. Der bliver skrevet priser ned på papir, frem og tilbage, og ansigtsudtryk tolkes, og til sidst bliver man enige om prisen. Sjovt, og så alligevel. Det hele er jo så billigt. 20 yan/kr for en kasket, selvom prisen startede på 80 yan/kr.
Der handles også fra kaj-skibet direkte med kinesiske gæster på båden. Tørrede rejer, der langes et fiskenet over med varen og penge i nettet, og vupti, så er der med grin og kvidrende snak blevet handlet.
Handlende kommer sejlende til. Der er tørrede rejer, fisk og tørrede ænder til salg.
Vi når indgangen til spøgelsesbyen, der er en gammel by på en høj, hvor der er mange templer. Alle døde skal igennem denne by, og der er alskens lidelser, før man kan nå til himlen og blive reinkarneret.
Der er
kolossalt mange flotte farver i de mange templer. Li fortæller i et
væk om de forskellige religioner og det er svært at huske.
Pii får pudset sko da vi er nede igen. Der er skopudsere alle vegne
og nogle er også meget emsige.
Jeg begynder
at få mavekramper, og da vi når ned til spidsroden gennem boderne
og alt det virak, er jeg ikke helt på toppen til at handle
Det er den sidste aften på skibet, og der er The Captains diner, men
jeg må lægge mig i seng med mavekrampe og kvalme.
Jeg får grøn te med sukker, der hen ad vejen synes at hjælpe.
Så kan jeg sidde på balkonen med dynen omkring mig, ryge og se
bredderne passere forbi, mens de andre går til kaptajnens middag.
Mavekramperne fortog sig, men for en sikkerheds skyld, blev Dr. Lee tilkaldt. Han kom med kittel og maske på, lyttede og trykkede, og mente nok, at jeg bare havde spist for meget, hvilket bestemt var tilfældet. Do you want chineese medicin. Yes, yes. Jeg fik urte-mikstur og piller. Næste morgen gik det fint.
7. dag i Kina, mandag 10. november.
Vi har
nået Chongquing. Vi skal pakke og stille kufferter ud på gangen
inden kl. 7. Så kan vi gå til morgenmad.
Ned på anden sal. Der er kommet portere om bord. Tynde mænd med
en bambusstav og snore i enderne. De binder 3 store kufferter i hver ende
og løfter stangen med skulderen og går så fra borde. Hu
ha man får ondt i ryggen af at se på dem.
Oppe på vejen er der invalide tiggere og kvinder, der sælger flying
bird, loook, flying bird. Look here.
Bussen kører mod byen. Chongquing er Kinas største by med 23
millioner eller er det 33 millioner. Aldrig hørt om den. Den ligger
mellem to floder og om sommeren bliver der 40 grader varmt med en luftfugtighed
på 90-95 procent i flere måneder. En af Kina´s 3 Hot Spots,
fortæller Li.
På vejen til hotellet skal vi se et kinesisk medicinmarked. Det er et
butikscenter, hvor der er medicin butikker og mange af dem. De sælger
tørrede slanger, svampe af enhver art, dådyrpoter, og guderne
skal vide hvad. Der var også en tandlæge, der ordnede tænder
helt åbent i butikken.
Ind i bussen.
Foran centeret stod personale i røde jakker linet op i 2 rækker
og fik læst og påskrevet. Li sagde, der formentlig ville komme
en højtstående person.
Vi havde ikke tilkøbt en tur til nogle grotter og en zoologisk have
med en panda. Vi fik heldigvis vores værelser, og Unge Arne på
71 (Den anden Arne var 79) skulle heller ikke på tur, så vi aftalte
at gå en tur i byen. Pii havde fået en adresse, hvor han håbede
på at finde julelys, nu da alt det vi har derhjemme, er made in China.
De andre steg op i bussen igen og dem så vi først om aftenen
ved 18 tiden. Kors hvor var vi glade for at have en fridag.
Så vi begyndte at gå langs den store vej ved hotellet. Så
var det vi opdagede, at kvinder udpegede mig til deres børn, der stod
og stirrede og en ældre mand stod med åben mund og stirrede på
mig. Havde de ikke set en vesterlænding før? Det fortsatte i
hvert fald, og nogle fnisede.
Vi gik længe og forsøgte at finde ud af hvor langt vi var kommet,
men uden held. En stor vej med mange biler og bybusser og højhuse alle
vegne. Forretninger og neonskilte. Efter et stykke tid tog vi en bus, nr.
462, som Pii havde fået anbefalet på hotellet. Ingen kunne engelsk,
men da vi spurgte nogle unge, forstod vi, at vi var kørt for langt.
Øh, så stod vi af. Vi gik lidt og gik op af en gade, hvor der
var cafeteriaer i gammel stil, gik ind og spurgte efter te. Udenfor var der
skilt med lam, hund, ko og hane. Næh, vi skulle ikke spise.
Tilbage
til hovedgade, vi turde ikke fjerne os fra hjemvejen og bus nr. 462. Ved et
gadekøkken købte vi nogle varme brød af forskellig art,
2 yan/kr pr. stk. De smagte rigtig godt. Igen blev der kigget på os,
og jeg fik smil og tommelfinder op af 4 mænd, der stod og snakkede.
Havde de ikke forventet at disse fremmede spiste deres mad?
Længere henne gik et marked ud fra gaden. Hold da op hvor så det
spændende ud. Boder i massevis. Tøj, mad, slagtervarer på
et bord, levende høns i bur, levende ænder, levende fisk i bassiner,
tørrede svampe og tang, spraglet og hektisk, sjov i gaden, de griner
og vil have taget et billede af mig sammen med dem og de morer sig.
På intet tidspunkt var vi utrygge. Vi købte endnu nogle brød til 2 yan/kr. Uh, der var også noget størknet blod (tror vi) i store klodser, isenkrammerbutikker, tandlæge med løse tænder, fantastisk flotte grønsager. Kål og salater af alle arter, tomater og yams.
Vi fandt bus nr. 462 og betalte 2 yan/kr pr. næse for at køre
hele vejen tilbage til hotellet, som vi sørme fandt igen.
Eftermiddagslur.
Ud at spise på en lokal restaurant, suppe midt på bordet med blus
under, ned med frølår og tyndskåret oksekød, kødboller,
lotus rødder i suppen, Li leger grisefest og kommer med snaps og synes
vi skal synge sejle op ad åen. Ok, vi går hjem i seng.
8. dag
i Kina, tirsdag 11. november.
Sølvbryllupsdag
Tidligt
op, ud til lufthavnen, passerer en stor IKEA på vej derud, først
om 16 timer er vi hjemme.
De konfiskerer mine 4 lightere i sikkerhedskontrollen (aldrig prøvet
før!), passene bliver stemplet og vist frem 4 gange inden afgang. Ingen
rygerum før i Helsinki 10 timer senere.
Godt at komme hjem.
Efter at
have tygget, sorteret og lagret alle de mange indtryk, kan en forsigtig beskrivelse
af min opfattelse lyde som sådan: Det går godt nok hurtigt i Kina,
der bygges, køres i store biler, og alt er supermoderne. Havde jeg
forventet noget andet? Måske. Der er små lommer af, hvad jeg vil
opfatte som autentisk kinesisk: tempelbyen, markederne, haven, og disse steder
er også turist- attraktioner for kineserne. Alle er meget venlige og
det føles trygt at være der. Li sagde, at han kunne garantere,
at vi ikke blev udsat for vold, for det blev straffet hårdt, men tyveri
var ikke ualmindeligt.
Man kommer ikke til et stillestående forældet land, men et futuristisk.
Fart på.
Billeder
dag 2.
Billeder
dag 3.
Billeder
dag 4.
Billeder
dag 5.
Billeder
dag 6.
Billeder
dag 7.
Billeder
dag 8.
Billeder
dag 9.
Video
1
Video
2
Video
3
Video
4